Anmeldelse af stykket

“ Et eget særligt dedikeret univers – med farve, form, opfindsomhed og humor – der sætter spørgsmålstegn ved menneskets bedrevidenhed og utilstrækkelighed – ja ligefrem udstiller uformåenheden hos mennesket i forhold til sin omverdenen. Andre mennesker, naturen og eksistensen sættes i spil, gennemsyret af velkomponeret musik og koreografi der formidler billederne som vi tager med hjem til eftertanke og bekræftelse af det vi godt ved, men ikke efterlever. Bindemidlet i fortællingen er sangen der med sin, insisterende, ligefrem og fangende nøjagtighed indfanger fortællingen”

Per Agger-Nielsen, publikum


Her begynder hendes rejse mod selvopdagelse, der fører os ned i en psykedelisk forhistorisk skov (og underbevidstheden) fyldt med naturånder, arketyper og livets komplekse forbindelser. Sjældent har jeg oplevet så vilde dukker: aben, hvis umiddelbare skæbne skærer helt ind i hjertet, morfende og ældgamle guder, der bor i os selv og i alt andet, hvis kroppe og lemmer kan befinde sig mange steder på samme tid; træerne og planterne selv.

Tusind tak for en smuk, sanselig og berigende teateroplevelse. Jeg var meget betaget af jeres organiske blanding af musik, dukker, sang og bevægelse og ikke mindst hvordan I spiller på en æstetik, der både indeholder skønhed og mørke i udtryk, der vibrerer mellem humor og alvor. Det er helt utroligt, hvordan den oprindelige inspiration fra et træ i Central Park har forvandlet sig som en larve til en sommerfugl.

Jeanette Bresson Ladegaard Knox, Senior Researcher, Afdeling for Sundhedstjenesteforskning


Vi var et lille hold fra IWGIA, som sammen overværede stykket på Teaterøen. Flere elementer blev hængende hos os og i vores samtaler efterfølgende, og det var fra både form og indhold. Formmæssigt var vi indfanget af den levendegørelse vi ikke kunne lade være med at tillægge et ellers helt fastfrossent dukkeansigt, der var et centralt element i historien. Vi var enige om, at det var utroligt at se, hvordan omgivende lyde og bevægelser og også selve historiens forløb gav liv og udtryk til denne dukke. Det nære samspil skuespillerne og musikerne imellem underbyggede en tone af tryghed, eller samhørighed – en sikker plan for stykket, som ellers i sin, skal vi sige, ikke-konventionelle form, kunne risikere at tabe tilskuerens tro på helhed.

Indholdsmæssigt bevægede stykket os vidt omkring, og her må det stå for den enkelte tilskuer, hvilke elementer, som vakte mest genklang. Hos undertegnede var det særligt en insisteren på detaljer i naturen, på opråb af arter og dermed et spotlys på det, der i verden udenfor scenelyset overses og trampes under fode i fremdriftens navn. Men det handlede for mig også om det at kontrollere og hvordan et menneske kan bryde sammen, når man mister kontrollen.

Frank Lausten
Head of Finance and Operations

IWGIA


Her begynder hendes rejse mod selvopdagelse, der fører os ned i en psykedelisk forhistorisk skov (og underbevidstheden) fyldt med naturånder, arketyper og livets komplekse forbindelser. Sjældent har jeg oplevet så vilde dukker: aben, hvis umiddelbare skæbne skærer helt ind i hjertet, morfende og ældgamle guder, der bor i os selv og i alt andet, hvis kroppe og lemmer kan befinde sig mange steder på samme tid; træerne og planterne selv.

“Embracing the Root” fangede mig fra første øjeblik med sine levende dukker og betagende scenografi. Stykket udforsker ensomhed og vores (manglende) forbindelse til naturen, inspireret af kunst, hjernevidenskab, filosofi og ny forskning om træers væren og bevidsthed. Hovedpersonen, en neurovidenskabsperson menneskeliggjort ved hjælp af en dynamisk dukke, kollapser midt i sit fremmedgjorte og fremmedgørende forskningsprojekt, der handler om at “forstå” naturen og os selv ved at måle, veje og manipulere, og ender på en psykiatrisk afdeling. 

Musikken og lysdesignet skabte en magisk atmosfære, der gjorde oplevelsen både emotionelt og visuelt imponerende. Jeg blev helt rørt af stykkets budskaber om samhørighed og bæredygtighed, det fik mig til at reflektere over min egen plads i verden: hænger vores egen fremmedgørelse sammen med den måde, vi behandler andre levende væsner på? Kan vi redde verden ved at mærke os selv, den forbindelse til altet, vi er? 

 “Embracing the Root” er en ekstremt inspirerende og visuelt smuk teateroplevelse, der kombinerer dybde og æstetik, ofte hinsides ord. Jeg forlod salen med en følelse af håb og en ny og dybere, intuitiv forståelse for vigtigheden af fællesskab og vores forhold til naturen, men stykket forlod ikke mig: jeg drømmer stadig om aben og guderne.

Benjamin Jensen, cand.mag.i filosofi, Åben Dialog, Leder/ Forperson v.Forfatterskolen PS.


ETR Ungepanel anmelder forestillingen

“Stykket har potentiale til at nå dybt ind hos målgruppen af unge, der kan relatere sig til, hvordan det er at have det svært og være presset. Det handler om ligesom at gå tilbage til rødderne. Sådan noget med at finde naturen og ikke ikke stresse for meget. – at finde fred”.


På Teaterøen d. 16/9 til og med d. 26/9

Hvor: William Wains Gade 11, Refshaleøen, 1432 København K
Varighed: 2 timer inkl. introduktion og efterspil
Aldersgrænse: +15 år
Pris: 120 – 190 kr.

Der er mulighed for spisning før aftenforestillingerne kl. 15 og 19.30 ved tilkøb af dagens ret med et glas vin/øl eller vand. Pris 125 kr.

I inviteres ind i en magisk verden med træer, rødder og dukker, som hovedaktørerne i en musikdramatisk fantasi om sammenhæng og fællesskab. Forestillingens hovedperson (en dukke) er en succesdrevet hjerneforsker, der midt i et ambitiøst projekt om sammenhængen mellem klimaforandringer og menneskehedens stress, selv kollapser og indlægges på psykiatrisk hospital. I mødet med sammenbruddet når forskeren frem til nye erkendelser, der nedbryder barrierer omkring den opståede følelsesløshed, og sender hende videre på en rejse, der opløser tid og sted, og leder os ind i en forhistorisk skov.


Pressemeddelelse

Embracing the Root Unge Panel

Hør Embracing the Root Unge Panel tale om norm, fællesskab og problematikker omkring børn og unges mistrivsel.

ETR Community har etableret et ungepanel med repræsentanter fra Ungerådet
Panelet deltager ved offentlige arrangementer i øvelser og dialog. 

Unge Panelet er en vigtig og aktiv ressource i udviklingen af ETR Community. 
De unge er med ved live-events og hjælper løbende med udbredelse af projektet til andre unge – individuelle som grupper. 

De unges livsfortællinger og refleksioner er en afgørende stemme for projektets retning og formater. 

I samarbejde med Unge Panelet og ETRs øvrige involverede kræfter udvikles metoder til kreativ/kunstnerisk udfoldelse som transformativ og fællesskabs motiverende ressource i unge menneskers hverdag og liv.

Fra RELEASE OF ART PARTY d. 16/5

Flere foto fra dagen

Dagen bød også på muligheden for at udfolde sig som croquistegner. Flere her

Embracing the Root

TID: 16. maj kl.17.00
STED: Kasernen, Teaterøen, William Wains Gade 11, 1432 København K.
PRIS: 250 kr.

Du vil bl.a opleve koncert med Kira Skov Trio og en lang række kunstnere og fagprofessionelle, der alle søger mere forbundethed i verden.

#allmatterisconnected

  • Carman Moore, komponist, musiker 
  • Lotte Arnsbjerg, skuespiller, sanger, iværksætter
  • Rolf Søborg Hansen, dukkebygger, scenograf, instruktør
  • Evi Arnsbjerg Brygmann, dukkespiller, performer
  • Ayi Solomon, percussionist
  • Michael Milfield, trompetist, opfinder af bæredygtig entreprise
  • Felix Arthur, indiepop musiker
  • Lars Carlsen, social iværksætter
  • Unge Panel – unge repræsentanter fra bl.a Ungerådet
  • Jacob Holdt, forfatter, fotograf, aktivist
  • Anders Sørensen, psykolog og PhD
  • Pia Clementsen, formand Dansk Psykoterapeutforening
  • Ida Kathrine Dahl, digter, tekstforfatter, sangskriver
  • Frej Stenholt Mortensen, danser
  • Jeppe Forchhammer og Trio Croquis
  • Raven Storm, musiker
  • Benjamin Jensen, filosof, Åben Dialog DK, LGBTQIA+
  • David Mark Larsson, Dansk Selskab for Filosofisk Praksis
  • Kristina Bodenhoff, Askovfondens Socialpsykiatri
  • Malene Andreasen, LGBT aktivist, performer

En dybtfølt tak til Statens Kunstfond for, at tro på scenekunstprojektet Embracing the Root!

Musik, teater, dans og ikke mindst animation – med afsæt i træernes forbundethed!

#allmatterisconnected!